Sommarkonferensen 2022 – hopp för världen

Pelle Hörnmark inledde lördagens tema ”Hopp för världen” med att konstatera att evangeliet inte bara är livsförvandlande för den enskilde utan är också bra för hela samhället. Idag är det väldigt få i Europa som är evangeliska kristna, Europa är numera ett missionsfält. Europa behöver evangeliet som ger hopp om försoning inte bara med Gud utan också mellan människor. I församlingen kan människor från alla folk mötas och integreras.

Samtidigt poängterade han förutsättningarna för detta utifrån Jesu undervisning i Joh 15:1-5:

Jag är den sanna vinstocken, och min Far är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt tar han bort, och varje gren som bär frukt rensar han så att den bär mer frukt. Ni är redan nu rena i kraft av ordet som jag har talat till er. Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra.

Att vara nära Jesus och vara ”i Kristus” är nyckeln. Det handlar inte om min och din förmåga utan om hans nåd och närvaro.

Paulus var medveten om det här när han skriver till församlingen i Korint:
Jag är ju den minste av apostlarna, inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling. Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än alla de andra – fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit med mig. Och vare sig det nu var jag eller de andra, så är det detta vi förkunnar och detta ni har kommit till tro på. 1 Kor 15

Ju mer tiden gick desto mer medveten blev han om att han var helt beroende av Jesus – i ett senare brev till Timoteus skrev han:

Det är ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är jag den störste! Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt liv. 1 Tim 1

Ofullkomliga människor genom historien har gett evangeliet vidare – men de har mött Jesus. Om vi ska kunna ge hopp till världen måste vi vara nära Jesus och låta hans nåd och närvaro ge oss kraft och förmåga till att ”bära frukt”. Med den här insikten blir det inget kvar av vår egen stolthet, men det är samtidigt nyckeln till att kunna slappna av. ”Fokusera inte så mycket på frukten som på kontakten med stammen.”

Ta alltså tid med att vara tillsammans med Jesus! Lev tillsammans med honom! För utan honom blir det ingen ”frukt”. Utan honom finns det inget hopp för världen.

…varje gren som bär frukt rensar han. Även när det går bra och vi ser ”frukt” så fortsätter Gud med att ”rensa” så att det ska kunna bli ännu mer frukt. Den här insikten kan hjälpa oss att förstå saker vi går igenom också ur ett konstruktivt ”rensningsperspektiv”. Om vi ska vara med och förändra världen så kan vi inte luta oss tillbaka utan inse att vi ständigt behöver låta Gud fostra och leda oss vidare. Han vill hela tiden ge oss något nytt. För att fler i världen ska hopp för livet och framtiden!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: