Ny i tron?

nyit_650

11 frikyrkor i Jakobstadstrakten har lanserat en gemensam webbsajt kallad ”Ny i tron” som en följd av samarbetet kring Sebastian Staksets besök i september som byggde på samarbetet kring kampanjen ”Kraft till förändring” i våras. Tidningen Livet skriver om att ”Före detta gangstern drog fulla hus”. Besök i skolor och flera möten på olika håll i regionen samlade hundratals människor och många berördes av det som Stakset berättade om sin egen omvändelse och nyfunna tro på Jesus. Berättelsen om hans väg från ett destruktivt liv med drogmissbruk och kriminalitet till att bli en evangelist som reser land och rike runt för att berätta som sitt nya liv är både dramatisk och berörande.

sebstaliv_300Eftersom många människor, särskilt många unga, tog emot Sebastian Staksets uppmaning till omvändelse och tro på Jesus behövdes material för fortsättningen. Som ett resultat av kampanjerna det här året finns det nu många i Jakobstadstrakten som behöver mer information och undervisning om vad trons liv innebär. Därför har man satt ihop en webbsajt med grundläggande information om den kristna tron, med texter om centrala ämnen, böcker för nedladdning, inbäddade videofilmer från HimlenTV7 om ”Argument för tron” mm.

Även om webbsajten är gjord för Jakobstadsregionen med info om nämnda frikyrkor så innehåller den mycket som är matnyttigt för vem som helst. Webbsajten ”Ny i tron” kan också vara till nytta för andra församlingar och kristna som vill ge människor tillgång till kortfattad och begriplig text om tron.

Trots att man kommer från olika traditioner med variationer också i den teologiska tolkningen så har man lyckats enas om att tala om nödvändigheten av att tro och omvända sig, att låta döpa sig och delta i den kristna gemenskapen, församlingen. Särskilt texten om (troende) dopet är upplysande och naturligtvis i kontrast till den lutherska kyrkans lära och praxis kring dopet. Bra att det görs tydligt hur man ser på den frågan. Bra att man ger konkret vägledning till den som är ny i tron.

Man har haft bråttom med att få upp sajten, så någon länk fungerade inte och någon formulering kändes lite snabbt ihopsatt, men det är små detaljer och torde rättas till över tid. I det stora hela är sajten ett välkommet inslag av tydlig undervisning och vägledning för alla som vill veta mer om den kristna tron och livet som kristen. Kudos till församlingarna som producerat sajten.

Ta en titt och bilda dig en egen uppfattning om webbsajten ”Ny i tron”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: