Sommarläsning 4: Varför ska jag tro på Gud?

varfortro14Varför ska jag tro på Gud? En ganska vanlig fråga i Norden idag – det finns gott om invändningar som gör att människor väljer bort tron på Gud då man inte får det att gå ihop med något resonemang man har. Som t.ex. ”Det kan inte bara finnas en sann religion” eller ”Hur kan en god Gud tillåta lidandet” eller ”Kristen tro är en tvångströja”.

Timothy Keller tar upp de vanligaste invändningarna mot tron på Bibelns Gud i sin bok ”Varför ska jag tro på Gud?”. På ett metodiskt resonerande sätt visar han på orsaker till invändningarna, men också på svagheter i logiken. Framför allt presenterar han ett alternativt perspektiv som erbjuder andra slutsatser utifrån precis samma invändningar.

Författaren är väl inläst på invändningarnas idéhistoria, och citerar argumenten för och emot så att läsaren får en helhetsbild av resonemanget. Det blir uppenbart att alla förhållningssätt bygger på ett val att tro på någonting, varför det blir intressant att diskutera vilken tro som är den rimligaste. Keller gillar speciellt C S Lewis och refererar ofta till honom, men citerar även många andra. Boken har en lång lista källhänvisningar för den som vill kolla upp källorna.

Efter att ha diskuterat invändningarna i första delen av boken handlar den andra delen av boken om de många positiva orsakerna till att man har skäl till att tro på Gud. Han beskriver många ”ledtrådar till Gud”. Han menar också att alla egentligen ”vet” att Gud finns, men att den ”kunskapen” hos en del är förträngd.

Någonting är fel i världen då det finns så mycket orättvisor, lidande och nöd – det är de flesta överens om. Men många har problem med den kristna förklaringen att synden är det största problemet och inte kan förbigås då man vill förstå mänsklighetens förmåga att göra sig själv och andra illa. Timothy Keller menar att det ofta beror på att man inte förstår syndens innebörd och dess konsekvenser. Sedan ger han en av de bästa förklaringarna jag någonsin hört på vad som är synd, varför det blir ett problem och hur allt kan ställas till rätta igen.

Höjdpunkten i boken för min del blev kapitlet om korset – om varför Jesus måste dö. Det är en fantastisk beskrivning av förlåtelsens dynamik – som följer samma logik vare sig det gäller relationen Gud-människa eller människa-människa. Förlåtelse kostar något för den som förlåter – alltid.

Han kan naturligtvis inte utelämna uppståndelsen – som för många också är ett problem. Men som samtidigt är nyckeln till allt annat. Utan uppståndelsen är inte resten av den kristna tron heller värd att eftersträva. Det går alltså inte att kalla sig kristen och avvisa uppståndelsens verklighet. (Naturligtvis kan vem som helst välja att kalla sig kristen utifrån sin egen definition av kristen tro – men utan tro på uppståndelsen faller den interna logiken ihop.) Det var tron på och övertygelsen om uppståndelsen som gav de första kristna modet och kraften att dö för sin tro, och utan den tron skulle knappast den kristna kyrkan ha överlevt.

Avslutningsvis presenterar han ett resonemang kring ”Guds dans” som beskriver de inbördes relationerna mellan Fadern, Sonen och den helige Ande – hur de förhärligar varandra. Det här förklarar också på ett rimligt sätt varför vi ska älska och förhärliga Gud. Vi är inbjudna till gemenskap med Gud och vår relation med Gud kan fungera bara om den byggs på samma grund som relationsdynamiken hos Fadern, Sonen och den helige Ande. It all makes sense.

Den här boken platsar i bokhyllan hos alla som har eller hör invändningar mot tron på Gud. Den grundläggande teologin i boken kring vad Jesus gjort och vad det betyder för oss är något för alla att ta till sig och begripa. Ytterst läsvärd bok, alltså.

Timothy Keller: Varför ska jag tro på Gud?
Utgiven 2013 på svenska på förlaget Credoakademin
Originaltitel: ”The Reason for God”
Beställ engelska versionen på Amazon, eller köp Kindle-versionen
Presenteras så här på Amazon:
As the pastor of an inner-city church in New York City, Timothy Keller has compiled a list of the most frequently voiced ‘doubts’ sceptics bring to his church, as well as the most important reasons for faith. In THE REASON FOR GOD, he addresses each doubt and explains each reason.Keller uses literature, philosophy, real-life conversations, and reasoning to explain how faith in a Christian God is a soundly rational belief, held by thoughtful people of intellectual integrity with a deep compassion for those who truly want to know the truth.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: